piątek, 2 marca 2018

W NARODOWYM DNIU PAMIĘCI ŻOŁNIERZY WYKLĘTYCH

,,Powiedzcie mojej Babci,że zachowałam się jak trzeba…”

1 marca 2018r.w popołudniowych godzinach,młodzież z klas gimnazjalnych z Byszwałdu zebrała się w bibliotece publicznej.Spotkanie poświęcone było pamięci Żołnierzom Wyklętych na podstawie książki pt. ,,Inka- Dziewczyna niezłomna” Piotra Szubarczyka.

Podczas przeglądu materiałów historycznych, młodzież zatrzymała się nad heroiczną postacią, Danusią  Siedzikówną ps. ,,Inka’- Siedemnastoletnią  sanitariuszką, która opatrywała rannych żołnierzy walczących po drugiej wojnie światowej z okupantem sowieckim, i reżimem komunistycznym narzuconym w Polsce przez Stalina. Czytając ciekawą książkę Piotra Szubarczyka, dziewczęta wzruszały się nad postawą młodej, dzielnej dziewczyny, która za wolną i niepodległą ojczyznę oddała swoje młode życie. Jednocześnie zastanawiały się nad tym, ile w dzisiejszym czasie Polaków i Polek zachowałoby się jak trzeba względem ojczyzny?


,, 28 sierpnia 1946 18-letnia Danuta Siedzikówna ps. "Inka", sanitariuszka i łączniczka 5. Wileńskiej Brygady AK, została zamordowana w więzieniu przy ul. Kurkowej w Gdańsku. Strzelało do niej kilku katów z odległości trzech kroków. Żaden nie trafił. Danutę Siedzikównę zabił strzałem w głowę dowódca plutonu egzekucyjnego z Korpusu Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Na krótko przed śmiercią w grypsie, jaki nadała do sióstr Mikołajewskich, pisała: "powiedzcie mojej babci, że zachowałam się jak trzeba".
                                               Cytat z książki Piotra Szubarczyka ,,Inka-Dziewczyna niezłomna"













 Autor: /L.E.M./