czwartek, 18 grudnia 2014

OPŁATEK - CHRZEŚCIJAŃSKI SENS POJEDNANIA



WIGILIJNY WIECZÓR W BIBLIOTECE PUBLICZNEJ GMINY LUBAWA FILII W BYSZWAŁDZIE

W Bibliotece Publicznej Gminy Lubawa Filii w Byszwałdzie dnia,16 grudnia  młodzi czytelnicy przybyli na spotkanie opłatkowe.Wykonali ozdoby świąteczne, którymi udekorowano bibliotekę.

Zanim podzielono się  opłatkiem młodzież zaczerpnęła wiedzy na temat naszej polskiej
chrześcijańskiej tradycji dzielenia się opłatkiem z książki pt. ,,Polskie tradycje świąteczne”
 – Hanny Szymanderskiej.Podczas spotkania młodzież przypomniała homilie bp Józefa Zawitkowskiego oraz słowa Cypriana Kamila Norwida.Na zakończenie spotkania wigilijnego   w bibliotece podzielono się opłatkiem, gdzie życzono sobie i innym...

,, I choć sam w sobie opłatek jest bardzo kruchy, to jednak wigilijne pojednanie będzie mocne, jeśli mocna będzie nasza wiara ”.

  

Opłatek wigilijny – symbol wiary, miłości i pojednania



Tradycyjnie spożywanie wieczerzy wigilijnej poprzedza dzielenie się białym opłatkiem,

w tradycji polskiej. Zwyczaj ten nasycony jest symboliką zawartą w fakcie bycia razem

z potrzebującymi! Święty Brat Albert, wielki jałmużnik, opiekun bezdomnych, niech podpowie nam, że należy być "dobrym jak chleb" i podzielnym jak chleb. Obyczaj ten związany jest trwale z polską tradycją od XIX wieku, choć niektóre źródła mówią, że wcześniej. Zwyczaj ten wywodzi się z starochrześcijańskiego obrzędu dzielenia i rozdawania chlebów ofiarnych. Były to niekonsekrowane chleby, które kościół rozdawał wiernym i jedności.Dzieląc się opłatkiem składamy  sobie życzenia dobra wszelkiego, zarówno materialnego, jak też duchowego. Dobro materialne symbolizuje materia opłatka - chleb.Oby go nam i naszym bliźnim nigdy nie zabrakło, obyśmy umieli dzielić go w czasie Świąt Bożego Narodzenia, aby dzielili się nim
na znak przynależności do chrześcijańskiej wspólnoty. W średniowieczu pojawił się rodzaj pieczywa, którego forma przypomina dzisiejsze opłatki. Opłatki zawierały symbole religijne i ornamenty roślinne oraz scenki z narodzin Jezusa. Opłatki miały swoją symbolikę - miały zapewnić domowi dostatek i obfitość chleba, okruch opłatka z wigilijnego stołu wrzucony do studni miał oczyszczać wodę, a ludziom zapewnić zdrowie. W różnych regionach Polski opłatkiem obdziela się gospodarskie zwierzęta, uważając, że tak wielkiego święta powinny dostąpić wszystkie stworzenia. Składając opłatek na dodatkowym talerzu stawianym na wigilijnym stole. Zwyczaj ten zachowuje się do dziś w wielu jeszcze domach, ale dzielenie opłatkiem jest  polskim zwyczajem, jak przypomina nam Cyprian Kamil Norwid:


„Jest w moim Kraju zwyczaj, że w dzień wigilijny,
Przy wzejściu pierwszej gwiazdy wieczornej na niebie,
ludzie gniazda wspólnego łamią chleb biblijny,
Najtkliwsze przekazując uczucia w tym chlebie”.

Także przypominał nam bp Józef Zawitkowski:

,, Opłatek

To chleb czysty,
jak ten, co we mszy świętej staje się Ciałem Pańskim.
Dzielenie się opłatkiem to nasz polski zwyczaj.
Polski zwyczaj, ale przecież taki chrześcijański.
Pierwsi chrześcijanie mszę świętą nazywali ,,łamaniem chleba”.
Opłatek na stole, na sianku, na białym obrusie.
Gdy dzielę się z tobą opłatkiem,
to znaczy, że dzielę się z tobą chlebem,
to znaczy, że cię kocham,
że się z tobą nawet ostatnim kawałkiem chleba podzielę.
Łamanie się chlebem
niech znaczy to,
co u pierwszych chrześcijan.
Trwali na modlitwie
i Łamaniu Chleba.
Łamać się chlebem
to wielka nauka społeczna,
aby wśród nas nie było
bezrobotnych, bezdomnych i głodnych  ”.


Źródła:
- Cytat Cypriana Kamila  Norwida
- Fragment homilii bp Józef Zawitkowskiego, Warszawa 18.12.1983
- ,,Polskie tradycje świąteczne” – Hanny Szymanderskiej




















Opracowała: L.E.M.